Knjige kojima se vrijedi vratiti
Ivo Andrić |
ZAGREB – Nova biblioteka Jutarnjeg lista nastavlja se na nekoliko već provjerenih bibliotečnih nizova koje su čitatelji prihvatili.
Na početku je 2004. godine bio niz “20. stoljeće” kojim je u Hrvatsku uveden fenomen knjiga uz novine ili knjiga na kiosku. Iduće godine slijedile su biblioteke “Najveća djela” i “Lektira – popularni klasici”. Drugim riječima, najnovija biblioteka “Lektira_klasici”, koja ovoga tjedna izlazi pred čitatelje Jutarnjeg lista besplatnim primjerkom klasičnog remek-djela ruske i svjetske književnosti “Junak našeg doba” Mihaila Ljermontova, ide stazom koju su uspješno otvorile njene prethodnice.
Kod mnogih spomen “lektire” izaziva dvojako uzbuđenje. Ugodno je ono podsjećanje na neka klasična književna djela koja su otvarala skrivene osjećaje ili zamagljene misli o životu, svijetu i ljudima. Ali, nije baš ugodno sjetiti se naslova do kojih se nije moglo doći u knjižnicama, a nije ih bilo ni na policama regala kupljenih na kredit. Baš su lektirni naslovi u prošlosti upropaštavali roditelje svojom knjižarskom skupoćom, s jedne, te knjižničarskom nedostupnošću s druge strane.
Hitovi prethodnih stoljeća
To su nastojale promijeniti biblioteke Jutarnjeg lista. S istom je namjerom pokrenuta i najnovija biblioteka “Lektira – klasici”. Ona želi omogućiti učeniku da nabavi svoj primjerak tražene knjige po najnižoj cijeni te da je pročita u najboljem dostupnom prijevodu, odnosno u redakciji koju je potvrdio pisac.
Najvećim dijelom svih 30 naslova pripada svjetskoj i hrvatskoj književnosti 19. i 20. stoljeća. Također je najvećim dijelom riječ o proznim, ako već ne romanesknim naslovima. To istodobno ne znači da u biblioteci nema drama, naprotiv. Tu je na prvome mjestu Krležina drama “Gospoda Glembajevi”, možda majka cjelokupne epohe sapunica u kojoj živimo.
Držićev genij
Dramom se u biblioteci “Lektira – klasici” javljaju renesansni genij Marin Držić (“Dundo Maroje”), ali i njemački romantičar Schiller (“Razbojnici”). Tu je i antički otac komedije Plaut (“Škrtac” i “Hvalisavi vojnik”).
Uz Držića, iz bibliotečne matice spomenutih dvaju stoljeća iskaču još antički prognanik Ovidije (“Metamorfoze”) i otac hrvatske književnosti Marko Marulić sa svojim epom “Judita”. Ovidijevo remek-djelo “Metamorfoze” bilo je napisano 1. i 2. godine prije Krista, pa stoga biblioteka Jutarnjeg lista praktično obaseže dva tisućljeća najljepših djela ljudske mašte. Spomenutoj trojici pisaca teško bi se moglo priključiti Schillera zato što je on, ipak, poživio pet godina u 19. stoljeću.
Majstori koji se ponavljaju
Devetnaesto stoljeće počinje romantizmom. Osim spomenutih Ljermontova i Schillera, tom razdoblju iz biblioteke Jutarnjeg pripada i Edgar Allan Poe kojega neki povjesničari doživljavaju također kao romantičara. Izmislio je on, mimo ostalog, i krimić i pronicljivog detektiva.
No, Poe nije jedini veliki autor koji od “Lektire_klasika” čini, među ostalim, svojevrsnu antologiju najljepših kratkih priča svijeta. Što se uopće može reći za Gogoljevu “Kabanicu”, “Nos” i druge klasične novele o carskim činovnicima i sudbinama? Možda samo ponoviti da su iz te “Kabanice”, koju smo mi stariji čitali kao “Šinjel”, izašli svi najveći autori ruskog realizma: Dostojevski (zastupljen u ovoj biblioteci romanima “Idiot” i “Kockar”), Tolstoj (“Uskrsnuće”), Turgenjev (“Lovčevi zapisi”), pa možda čak i Gorki (“Djetinjstvo”) i Bulgakov (“Majstor i Margarita”). Pritom ne treba zaboraviti ni knjigu Maupassantovih pripovijesti koje se upravo drže novelističkim uzorom.
U hrvatskom slučaju tu je Krležin “Hrvatski bog Mars” koji između pripovijesti o legendarnim hrvatskim domobranima u rovovima i vojarnama Prvog svjetskog rata sadrži i “Hrvatsku rapsodiju” koja se danas može čitati kao svojevrsni nagovještaj postmodernizma u ovim krajevima. Treba dodati da osim Krleže, Držića i Marulića, hrvatsku književnost brane Andrić – kojega Solar opisuje kao hrvatskog, srpskog i bosanskog pisca – s dva naslova (“Travnička hronika” i “Prokleta avlija”) i Šenoa (“Prosjak Luka – Prijan Lovro” u jednome svesku).
Klasici modernizma
Pa ipak, mimo knjiga drama i kratkih priča, nova biblioteka Jutarnjeg najjača je upravo u onome što je čitateljima najmilije, a đacima, često jedino zbog opsežnosti, najteže – u žanru romana. Malo bi tko mogao zanijekati cijeli niz velikih realističkih romana u biblioteci Jutarnjeg, koji se dopunjuju odavno klasičnim djelima modernog romana. Bez Kafkina “Procesa” nemoguće je govoriti o modernom romanu – istome je svesku pridružena glasovita pripovijetka “Preobrazba” (nekoć “Preobražaj”). Wildeov roman “Slika Doriana Graya” skladno se dopunjava s onim dijelom “Metamorfoza” u kojem se stihom pripovijeda o Narcisu.
Dakako nije se moglo zaobići stožerni roman modernizma, “Uliks” Jamesa Joycea (u dva sveska). Uz njega je i drugo remek-djelo tog Irca, koji je nesretnim spletom okolnosti završio kao gastarbajter u tada austrougarskoj glavnoj luci Puli, roman “Portret umjetnika u mladosti”. Prema mišljenju mnogih, to je jedno od najljepših djela napisanih na engleskom jeziku i jedno od onih toliko rijetkih koja odrastanju i sazrijevanju daju dostojanstvo i ljepotu kakvu mladost zaslužuje, bez obzira na to sprema li se za umjetničku ili kakvu drugu karijeru.
U romanu “Zapisci Maltea Lauridsa Briggea” austrijskog pjesnika Rainera M. Rilkea neki teoretičari vide sam početak modernog romana. Njegov junak zagovara umjetnost gledanja i uči svakog čovjeka da nije dovoljno gledati, nego je nužno – vidjeti.
Iz tog je imperativa izrastao moderni detalj, bez obzira na to koje naravi bio i kojemu žanru pripadao. Kao što se Brigge zaustavljao na ovom ili onom viđenom prizoru, tako se i čitatelj mora zaustaviti na pojedinom djelu iz biblioteke “Lektira_klasici”. Ona nije samo na pouku i korist u školi, ona je ujedno sjećanje na ono najljepše što nam se u njoj dogodilo.
13. ožujka; Franz Kafka: Proces, Preobrazba
Pripovijetka o trgovačkom putniku koji se budi preobražen u kukca i roman o činovniku Josefu K. kojemu dva nepoznata čovjeka priopćuju da je uhapšen, iako ne zna kad je i kako prekršio zakon. |
20. ožujka; F. M. Dostojevski: Idiot
“Stvoriti potpuno divna čovjeka, Krista…” napisao je Dostojevski . “Idiot” je pokušaj portretiranja “savršeno dobre osobe” utjelovljene u knezu Miškinu te o tome kako on funkcionira u svijetu intriga i lažne raskoši. |
27. ožujka; Ivo Andrić: Prokleta avlija
Središnji dio Andrićeve pripovijetke ili kratkog romana odvija se u “prokletoj avliji”, glavnom zatvoru u Carigradu. Djelo složene narativne strukture može se čitati i kao tekst koji govori o pripovijedanju. |
3. travnja; Oscar Wilde: Slika Doriana Graya
“Slika Doriana Graya”, priča o mladiću koji prodaje dušu kako bi sačuvao mladost i ljepotu, moderna je verzija priče o Faustu. Djelo je prvi put objavljeno 1890., a pripada najvažnijem dijelu Wildeova opusa. |
10. travnja; I. S. Turgenjev: Lovčevi zapisi
“Lovčevi zapisi” (1852.) zbrika je pripovijedaka koje je ruski književnik objavljivao u časopisima četrdesetih godina 19. stoljeća. Zbirka ga je proslavila kao pisca, ali mu je donijela i zatvorsku kaznu. |
17. travnja; Mihail Bulgakov: Majstor i Margarita
Roman građen postupkom roman u romanu. Sastoji se od nekoliko međusobno isprepletenih priča s elementima fantastike i satire u kojima se opisuju i neobični događaji u Moskvi. |
24. travnja; Miroslav Krleža: Gospoda Glembajevi
Drama hrvatskoga književnika iz ciklusa “Glembajevi” čiji su glavni likovi bogataš Glembay, njegov sin Leone i barunica Castelli Glembay. Radnja drame “odvija se jedne noći, kasnog ljeta” 1913. |
30. travnja; F. Schiller: Razbojnici
Uz Goetheove “Patnje mladog Werthera”, drama “Razbojnici” najpoznatije je djelo književnog pokreta Sturm und Drang. Priča o dva brata, od kojih mlađi kuje zavjeru protiv starijeg ne bi li mu oteo nasljedstvo i djevojku. |
8. svibnja; Jane Austen: Emma
Glavna junakinja romana Jane Austen razmažena je i dobro situirana, lijepa i dokona Emma Woodhouse. Vrijeme krati tako što nalazi prikladne partnere svojim susjedima i prijateljima. |
15. svibnja; H. de Balzac: Čiča Goriot
Glavni junak slavnoga romana osiromašeni je trgovac Goriot, koji je cijeli život podredio sreći svoje djece. Nezahvalne kćeri, udane za bogataše, prestanu ga posjećivati nakon što od njega izvuku i zadnji novčić. |
22. svibnja; V. Novak: Posljednji Stipančići
Priča o propasti senjske patricijske obitelji Stipančić – roditelja Ante i Valpurge te djece Lucije i Juraja. Novak progovora o patrijarhalnim odnosima, političkim zbivanjima te njihovu utjecaju na živote pojedinaca. |
29. svibnja; James Joyce: Uliks 1-2
Djelo izuzetno zahtjevne i složene kompozicije, a po sudu mnogih najznačajniji roman dvadesetog stoljeća. Roman je izdan 1922. u Parizu, a objavila ga je Sylvia Beach – vlasnica knjižare Shakespeare and co. |
12. lipnja; Ovidije: Metamorfoze
“Metamorfoze” pripada središnjoj fazi stvaralaštva rimskog književnika koji u njemu obrađuje sve slučajeve “pretvorbi” u antičkoj mitologiji. Spjev završava pretvorbom Julija Cezara u zvijezdu. |
19. lipnja; August Šenoa: Prosjak Luka, Prijan Lovro
Književnik koji je do te mjere utjecao na hrvatsku književnost da se razdobljem u kojem je djelovao naziva Šenoino doba. “Prijan Lovro” i “Prosjak Luka” spadaju u Šenoina djela suvremene socijalne tematike. |
26. lipnja; N. V. Gogolj: Kabanica
Zbirka Gogoljevih tzv. petrogradskih pripovijesti. O značaju Gogoljeva opusa možda ponajbolje govori slavna rečenica koja se se obično pripisuje Dostojevskom: “Svi smo mi izašli iz Gogoljeve ‘Kabanice’. |
3. srpnja; Virginia Woolf: Gospođa Dalloway
U romanu “Gospođa Dalloway” prati se jedan dan u životu Clarisse Dalloway, supruge uglednoga člana parlamenta koja organizira zabavu za velik broj bližih i daljnih poznanika. |
10. srpnja; Ivo Andrić: Travnička hronika
“U Travniku se kondenzirala čitava bosanska povijest, njezina beznadna usporenost i nemušto sudjelovanje stranih sila u tom kobnom autističnom vrtuljku”, piše S.P. Novak. |
17. srpnja; Maksim Gorki: Djetinjstvo
Ruski prozaist i dramatičar Gorki, pravim imenom Aleksej Maksimovič Peškov, o svom je odrastanju i životu pisao u autobiografskoj trilogiji “Djetinjstvo”, “Među ljudima” i “Moji univerziteti”. |
24. srpnja; R. M. Rilke: Zapisi Maltea Lauridsa Briggea
“Subjekt pripovijedanja, zapravo opažanja i razmišljanja, mladi je danski pjesnik, koji boravi u Parizu i ondje svojem intimnom dnevniku povjerava dojmove i sjećanja.”, kaže Žmegač. |
31. srpnja; Marko Marulić: Judita
Obrada starozavjetne pripovijesti o hrabroj udovici Juditi koja spašava grad Betuliju. Ep “Judita”, zbog kojeg se Marulića naziva “ocem hrvatske književnosti”, dovršen je 1501., a objavljen 1521. u Veneciji. |
7. kolovoza; G. de Maupassant: Na vodi i druge novele
Francuski pisac, majstor kratke priče. “Nije poanta književnosti da nas dirne ili zabavi, nego da nas natjera da razmislimo i uvidimo što se krije u skrivenim značenjima događaja”, istaknuo je svojedobno pisac. |
14. kolovoza; F. M. Dostojevski: Kockar
Roman o kockarskoj strasti i nesretnoj ljubavi, koja nosi autobiografski pečat. “ Glavni je vic u tome što su svi njegovi životni sokovi, snaga, žestina smionost, otišli na ruletu”, napisao je Dostojevski. |
21. kolovoza; Miroslav Krleža: Hrvatski bog Mars
Zbirka priča u kojoj se “obrađuju sudbine pojedinaca, pa i cjeline hrvatskog puka, u strahotama Prvog svjetskog rata. Akteri su hrvatski vojnici, domobrani te zagorski i posavski seljaci”. |
28. kolovoza; Plaut: Škrtac, Hvalisavi vojnik
Dvije drame jednog od najpoznatijih rimskih i svjetskih komediografa . Smatra se da je Plaut za života napisao oko 130 dramskih djela, a ostalo je sačuvano dvadeset komedija koje se smatraju autentičnima. |
4. rujna; James Joyce: Portret umjetnika u mladosti
Roman, svojevrsna modernistička autobiografija. Glavni junak Stephen Dedalus, umjetnik koji odrasta u Irskoj, odbacuje sve društvene, obiteljske i religiozne spone. |
11. rujna; Marin Držić: Dundo Maroje
Komedija o dubrovačkom trgovcu koji odlazi u Rim kako bi pronašao sina Mara koji, umjesto da sklapa poslove, troši novac na kurtizanu Lauru. Glavni pokretač radnje i onaj koji drži konce u rukama je sluga Pomet. |
18. rujna; L. N. Tolstoj: Uskrsnuće
Ruski plemić zavede sluškinju, odbaci je, a ona postaje prostitutka. Roman počinje njihovim susretom i prepoznavanjem u sudnici. Djelo je Tolstoj pisao punih deset godina, potaknut pričom iz sudske prakse. |
25. rujna; Edgar Allan Poe: Crni mačak
Zbirka priča američkoga pjesnika i prozaista. Naslovna priča govori o čovjeku osuđenom na smrt koji se prisjeća događaja što su ga doveli u tu situaciju. Poe je izvršio golem utjecaj na brojne autore. Zeljko Ivanjek |